پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
05 آذر 1398 - 16:07
گزارش تحلیلی «رهنما» از وقایع اخیر کشور:

مثلثی که آتش شرارت را مهار کرد

ماجرا از ساعت ۱۲ پنجشنبه‌شب ۲۳ آبان آغاز شد. خبر غیرمنتظره و ناگهانی منتشر شد؛ بنزین سهمیه‌بندی شد و قیمت آن افزایش یافت. اعلام ناگهانی این خبر موجی از نگرانی را در طیف وسیعی از مردم ایجاد کرد چراکه بنزین یک کالای شاخص بوده و بیم آن می‌رفت که بالا رفتن قیمت آن، قیمت سایر کالا‌ها را نیز در کشور بشدت افزایش دهد.
نویسنده :
امیر رفیعی
کد خبر : 4494

پایگاه رهنما :

ماجرا از ساعت ۱۲ پنجشنبه‌شب ۲۳ آبان آغاز شد. خبر غیرمنتظره و ناگهانی منتشر شد؛ بنزین سهمیه‌بندی شد و قیمت آن افزایش یافت. اعلام ناگهانی این خبر موجی از نگرانی را در طیف وسیعی از مردم ایجاد کرد چراکه بنزین یک کالای شاخص بوده و بیم آن می‌رفت که بالا رفتن قیمت آن، قیمت سایر کالا‌ها را نیز در کشور بشدت افزایش دهد. مردم در شهر‌های مختلف کشور در اعتراض به این تصمیم ناگهانی به خیابان آمدند، اما گروهی که گویا از مدت‌ها قبل منتظر بهانه و فرصت بودند نیز به‌سرعت وارد عمل شده و با سوءاستفاده از فضای اعتراضی به وجود آمده، دست به اغتشاش و آشوب زدند. آشوبگران که نوع حرکات و رفتار آن‌ها نشان می‌داد کاملاً سازمان‌دهی شده و آموزش‌دیده هستند، تخریب و غارت اموال عمومی و حتی خصوصی را آغاز کردند؛ ده‌ها بانک و ساختمان دولتی به آتش کشیده شده و یا تخریب شدند، اما به همین مقدار نیز بسنده نکرده و حمله به اماکن مذهبی را در دستور کار خود قراردادند. چند حوزه علمیه و مسجد مورد هجمه واقع شدند و اشرار حتی قرآن‌ها را نیز آتش زدند. روند وقایع سریع بود و به‌سرعت خشن شده و فاز تروریستی به خود گرفت. گزارش‌ها حاکی است اغلب آشوبگران مجهز به سلاح سرد و در مواردی حتی سلاح گرم بودند. آنان همچنین برای تخریب اماکن از تجهیزات حرفه‌ای برخوردار بودند که همین مسئله آشکارا نشان می‌داد که تخریبگران کاملاً هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده عمل می‌کنند و نمی‌توان آن را موجی اعتراضی و هیجانی دانست.
روز شنبه برخی چهره‌های سیاسی و نمایندگان نیز وارد گود اعتراض شده و با انتقاد از این تصمیم ناگهانی اعلام کردند که طرح‌های دو و سه فوریتی برای توقف آن آماده کرده و روز یکشنبه در مجلس ارائه خواهند کرد. این در حالی بود که آشوبگران در خیابان مشغول تخریب، غارت و جنایت بودند. در چنین اوضاع و احوالی، صبح یکشنبه رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از درس خارج فقه درباره قضایای اخیر موضع‌گیری کردند و فرمودند؛ «در این‌یکی دو روز خب یک حوادثی به دنبال مصوبه‌ی سران کشور، سران قوا اتّفاق افتاد؛ دیروز، دیشب، پریشب، در برخی از شهر‌های کشور؛ و متأسفانه مشکلاتی هم درست شد، تعدادی جان باختند و مراکزی تخریب شد... چند نکته را باید توجّه داشت؛ اولاً وقتی یک‌چیزی مصوبه‌ی سران کشور هست، آدم باید با چشم خوش‌بینی به او نگاه کند، بنده در این قضیّه سررشته ندارم یعنی تخصّص این کار را ندارم، گفتم هم به آقایان؛ گفتم من، چون نظرات کارشناس‌ها هم در این قضیّه‌ی بنزین مختلف است، بعضی‌ها آن را لازم و واجب می‌دانند بعضی‌ها مضر می‌دانند، بنابراین من هم که صاحب‌نظر نیستم در این قضایا؛ گفتم من صاحب‌نظر نیستم لکن اگر سران سه قوّه تصمیم بگیرند، من حمایت می‌کنم... سران قوایند، نشستند با پشتوانه‌ی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند، باید عمل بشود به آن تصمیم؛ این یک نکته.
نکته‌ی دوّم اینکه خب بله، یقیناً بعضی از مردم از این تصمیم یا نگران می‌شوند یا ناراحت می‌شوند یا به ضررشان است یا خیال می‌کنند به ضررشان است، به‌هرتقدیر ناراضی می‌شوند، لکن آتش زدن به فلان بانک، این کار مردم نیست، این کار اشرار است؛ کار اشرار است، این را باید توجّه داشت. در یک چنین حوادثی معمولاً اشرار، کینه‌ورزان، انسان‌های ناباب وارد میدان می‌شوند، گاهی بعضی از جوان‌ها هم از روی هیجان با این‌ها همراهی می‌کنند و این‌جور مفاسد را به بار می‌آورند. این مفاسد هیچ مشکلی را درست نمی‌کند جز اینکه علاوه‌ی بر هر مشکلی که هست، ناامنی را هم اضافه می‌کند. ناامنی بزرگ‌ترین مصیبت برای هر کشوری است، برای هر جامعه‌ای است، این‌ها قصدشان این است. شما ملاحظه کنید در این دو روز تقریباً یعنی دو شب و یک روزی که از این قضایا گذشته همه‌ی مراکز شرارت دنیا علیه ما، این کار‌ها را تشویق کردند... من عرضم این است: هیچ‌کس به این اشرار کمک نکند؛ هیچ انسان عاقل و شایسته‌ای که به کشور خودش علاقه‌مند است، به زندگی راحت خودش علاقه‌مند است، به این‌ها نباید کمک بکند؛ این‌ها اشرارند، این کار‌ها کار مردم معمولی نیست.
آشوب و اغتشاش اگرچه خسارت‌های بسیاری به بار آورد، اما عمری کوتاه داشت و رؤیای آمریکایی‌ها که از سال‌ها پیش برای آن برنامه ریخته و سرمایه‌گذاری کرده بودند، به باد رفت.
مسئولین هم البتّه دقّت کنند، مواظبت کنند، هرچه ممکن است از مشکلات این کار کم کنند. حالا من دیروز دیدم در تلویزیون که بعضی از مسئولین محترم آمدند گفتند که ما مراقبیم که این افزایش قیمت موجب افزایش قیمت اجناس و کالا‌ها نشود؛ خب بله، این مهم است؛ چون الآن گرانی هست، بنا باشد باز اضافه بشود گرانی، خب این برای مردم خیلی مشکلات درست می‌کند؛ باید مراقبت کنند. این مراقبت‌ها را این‌ها بکنند، مسئولین حفظ امنیت کشور هم به وظایفشان عمل کنند. مردم عزیز ما هم که خوشبختانه در قضایای گوناگون این کشور بصیرت خودشان را، آگاهی خودشان را نشان دادند، بدانند که این حوادث تلخ از ناحیه‌ی کیست و چگونه است، این آتش زدن و خراب کردن و ویران کردن و دعوا کردن و ناامنی ایجاد کردن مال چه کسی است؛ این را بفهمند، توجّه کنند؛ که می‌فهمند هم مردم، ملتفت‌اند؛ و از این‌ها فاصله بگیرند. این آن توصیه‌ی ما است، مسئولین کشور هم به وظایفشان به‌طورجدی عمل کنند.» این موضع‌گیری سریع و صریح رهبر انقلاب اسلامی و حمایت ایشان از تصمیم سران قوا، کشور را از خطری بسیار بزرگ نجات داد. در شرایطی که کشور ملتهب بوده، برخی مسئولین دچار تردید شده و آشوبگران کف خیابان مشغول تخریب و جنایت بودند، اولین و لازم‌ترین اقدام، قاطعیت و اتحاد در حاکمیت بود. رهبر انقلاب با این موضع‌گیری، راه را بر دودستگی و اختلاف داخلی بستند و تکلیف کلی حاکمیت را درباره این موضوع روشن کردند. هرگونه اختلاف در این زمینه، می‌توانست ابعاد فتنه را بشدت گسترش داده و تبدیل به مسئله‌ای غیرقابل مهار کند.
موضع‌گیری قاطعانه و شجاعانه رهبر انقلاب در کنار آگاهی مردم نسبت به اهداف آشوبگران، به‌سرعت صف مردم واقعی و معترض را اشرار جدا کرد. مواضع کشور‌های غربی در حمایت از آشوب‌ها، بخصوص از سوی سران آمریکا به شفاف شدن صحنه کمک شایانی کرد. آمریکایی‌ها از ترامپ گرفته تا پمپئو و سناتور‌های این کشور آشکارا درباره حوادث ایران موضع گرفته و حمایت خود را از آشوبگران اعلام کردند. شهادت چند تن از نیرو‌های انتظامی، بسیجی و حتی مردم عادی به دست اغتشاشگران، نشان داد که این عده برای رسیدن به اهداف خود یا به‌طور دقیق‌تر اهداف دشمن، از هیچ جنایتی فروگذار نیستند. این جنایت‌ها در حالی بود که نیرو‌های انتظامی و امنیتی در راهبردی اصولی و منطقی، مدارا با معترضان را دستور کار داشته و از اعمال خشونت بشدت پرهیز می‌کردند. سیاستی اصولی که آشوبگران از آن برداشت اشتباه کرده و فرصتی کوتاه برای جولان یافتند. با جدا شدن صف مردم معترض از آشوبگران، این افراد که شماری اندک و محدود داشتند به‌سرعت خود را درصحنه تنها یافته و با اقدامات اطلاعاتی و امنیتی بسیاری از لیدر‌های آنان دستگیر شدند. آشوب و اغتشاش اگرچه خسارت‌های بسیاری به بار آورد، اما عمری کوتاه داشت و رؤیای آمریکایی‌ها که از سال‌ها پیش برای آن برنامه ریخته و سرمایه‌گذاری کرده بودند، به باد رفت. مردم در شهر‌های مختلف کشور به‌صورت خودجوش در حمایت از نظام و رهبری و محکومیت آشوبگران، به خیابان‌ها آمده و زیر برف و باران در شهر‌های مختلف دست به تظاهرات زدند. این راهپیمایی‌های حماسی، آب پاکی را روی دست آمریکا، آل سعود و رژیم صهیونیستی و مزدوران داخلی آن‌ها ریخت و نشان داد مردم اگر هم اعتراض و مشکلی داشته باشند، همچنان حامی نظام جمهوری اسلامی بوده و راضی به آشوب و اغتشاش نیستند. شجاعت و قاطعیت رهبری، بصیرت مردمی و آمادگی و جان‌فشانی نیرو‌های انتظامی و بسیجیان حاضر درصحنه، فتنه بنزینی آبان ماه سال ۱۳۹۸ را خاموش کرد. این ماجرا حاوی درس‌ها و عبرت‌های خاص خود –بخصوص برای مسئولان کشور- است که نباید به‌سادگی از کنار آن‌ها گذشت.

ارسال نظرات